Sökmotoroptimering Optimering av hemsida

seo sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering, Optimering av hemsida

Optimering av hemsida, hur skall man tänka och vad är skilnaden när det gäller sökmotoroptimering i Kungsbacka, sökmotoroptimering i Göteborg eller sökmotoroptimering i Stockholm. Detta skall vi svara på här nedan.

Sökordsoptimering Kungsbacka

1. Sökmotoroptimering Kungsbacka

Sökmotoroptimering Kungsbacka och liknande mindre städer kräver en viss strategi. Här finns det en stor fördel med att begränsa området där sökmotorerna leter efter din hemsida. Behöver du bara synas inom ett lokalt område sjunker konkurrensen betydligt och du syns högre upp vid lokala sökningar, såvida du specificerar det i söktermen.

Sökmotoroptimering Göteborg

2. Sökmotoroptimering Göteborg

Sökmotoroptimering Göteborg och lite större städer kräver en annan strategi. Här är konkurrensen ungefär 10 ggr större än för lokala företag i Kungsbacka. Därför finns en stor fördel med att begränsa området och även specificera budskapet på de ord som sökmotorerna leter efter din hemsida. För att veta vilka söktermer som ger flest besökare och har lägst konkurrens används speciella program, se länk nedan.

Sökmotoroptimering Stockholm

3. Sökmotoroptimering Stockholm

Sökmotoroptimering Stockholm är naturligtvis ännu svårare att komma till toppen med lokalt men här finns det även mycket i potten. Förutom att begränsa området och specificera budskapet kan man behöva använda sig av specifika landningssidor. Dessutom är det bra att specificera samma buskap på företagets Google my Bussiness, se länk nedan.

Digitala marknaden 2(3)

Efter optimering hemsida och webbplatsen underhålls kommer den stiga i ranking över tid. Det viktiga är att den syns på första bilduppslaget där 90% av nya besökare klickar. För att maximera effekten. se digital marknadsanalys, sidan "Analys".

Fördjupning SEO

Digitala kopplingar

Nästa steg är att koppla ihop hemsidan med företagets digitala marknadsföringskanaler utanför webbplatsen. Detta kan till exempel vara Eniro, hitta.se och olika medlemssidor. Detta ger flera fördelar, både på kort och lång sikt.

Övriga länkar

Länkar till och från andra webbplatser är också viktiga. Sökmotorer anser att en hemsida med många länkar har högre kvalité, vilket ger högre ranking. Många länkar bidrar till mer söktrafik, men vilseledande länkar kan leda till sökmotorblockering.​

Optimering av texten

Rubriker, text och bilder är viktiga för att synas mot rätt målgrupp och en är nödvändigt för att lyckas på internet.  Sökmotoroptimering av hemsidan är ett arbete som aldrig tar slut. För att ta sig till toppen och stanna där behöver man fortsätta att arbeta kontinuerlig. Det finns inga genvägar. Sökmotoroptimering bör vara en del av din verksamhet. På samma sätt som din verksamhet stagnerar om du inte driver den framåt gör SEO också det.

En stor fördel med sökmotoroptimering är att man inte behöver betala per besökare utan om man utformar webbplatsen på rätt så driver man så kallade “organisk” trafik till sidan.

Det görs ca 40 miljoner sökningar varje dag på Google Sverige och nästan alla nya besök till en hemsida kommer från just en sökmotor.  Genom att att få in fler och rätt besökare till företagets hemsida som letar efter dina tjänster eller produkter får du direkt två fördelar,  den första är att försäljningen ökar och den andra är att du lär känna marknaden genom att du nu kan analysera vad kunderna söker. Dessutom får du fördelar som till exempel direkta resultat på hur kampanjer, annonser och andra aktiviteter påverkar antalet besökare och kundernas beteende på hemsidan.

SEO Metatext

En metabeskrivning är en text som syns vid sökningar på nätet. Den skall generellt informera och intressera användare med en kort, relevant sammanfattning av vad en viss sida handlar om. Den är som en reklamtext som övertygar användaren om att sidan är exakt vad de letar efter. Denna metatext är naturligtvis mycket viktig.

Underhåll och SEO

För att hemsidan skall fungera bra över tid ombesörjer vi regelbundet uppdateringar av både plugin och programvara. En välskött hemsida rankas bättre än en mer välbyggd inaktuell sida (trasiga länkar etc.). Att välja ett webbhotell med bra servrar har även betydelse.

Mer om sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering eller SEO (en förkortning av engelskans Search Engine Optimization) bygger i grunden på att optimera en hemsida för maximal synlighet på internet. Vi arbetar med att ta fram skräddarsydda SEO-lösningar för företag i alla tänkbara branscher. Oavsett om ditt företag är litet eller stort, och oavsett vilket verksamhetsområdet är, så kan vi hjälpa dig att klättra mot toppen i sökresultaten.

Fundera utifrån de olika skillnaderna på exemplen: 
Sökmotoroptimering Kungsbacka
Sökmotoroptimering Göteborg
Sökmotoroptimering Stockholm

SEO brukar delas in i tre delar och dessa är Analys, On Page och Länkstrategi. Analysdelen handlar om att ta fram de mest lönsamma söktermerna om sådana finns och räkna på allt från möjlig return of investment och konkurrens till hur relevanta besökarna från sökordet är. On Page handlar om optimering hemsida och alla de delar man förändrar på den egna hemsidan. Optimering av hemsidan är saker som sidans hierarki, navigering, sidornas rubriker och kvaliteten på texten.

Länkstrategi  är det arbete som görs för att få länkar till sin sida, länkar är nämligen av avgörande karaktär för hur bra sökmotoroptimeringen lyckas.

Vill du veta mer om vad ditt företag skulle vinna på en optimering av hemsidan? Kontakta oss redan idag för en kostnadsfri offert!