Analys av hemsida och SEO (sökordsoptimering)

Analys av hemsidan

Analys av hemsida?

Du kan få många svar med hjälp av en analys av hemsida, till exempel besökarnas ålder, kön och vilka geografiska område de kommer ifrån. Du kan även få reda på om de surfat in via dator eller mobiltelefon? Har de hittat sidan, via länk, sökning eller www adressen?

growth hacking, marketing, strategy

Besökarnas beteende

När du vet vilka dina besökare är och hur de kommer in på din sida, kan du se vilka sidor de är intresserade av. Genom att veta hur många som läser om respektive produkt och tjänst vet du även vad som är viktigt för dina kunder.

seo, google, search

Besökarnas sökord

När hemsidan är SEO anpassad med de ord och fraser som man tror är bäst kommer det vid en analys visa sig hur många ord av dessa verkligen är bra. Vilka besökare hittar din hemsida - vilka missar den? Med de insikterna kan man kalibrera och successivt förbättra sidan.

web page, seo, digital

Digitala marknaden 3(3)

När vi är klara med alla tre stegen har du tillgång till många fördelar. Hemsidan ger dig nya leads och du kan snabbt kan lansera dina budskap till marknaden. Du har nu även en överblick över marknaden och kundernas beteende. Allt sker digitalt och är mycket kostnadseffektivt.

En bra synlighet mot rätt målgrupp är nödvändigt för att lyckas på internet.  Analysen av hemsidan och dess placeringar på Google gör att man slipper famla i mörkret och är en förutsättning för att lyckas på internets sökmotorer.

Det görs ca 40 miljoner sökningar varje dag på Google Sverige och nästan alla nya besök till en hemsida kommer från just en sökmotor.  Genom att att få in fler och rätt besökare till företagets hemsida som letar efter företagets tjänster eller produkter får du direkt två fördelar,  den första är att försäljningen ökar och den andra är att du lär känna marknaden genom att analysera vad kunderna söker. Dessutom får du fördelar som till exempel direkta resultat på hur kampanjer, annonser och andra aktiviteter påverkar antalet besökare och beteende på hemsidan.

Vill ni veta mer om hur vi kan göra en analys av hemsida och förbättra synligheten för ert företag? Kontakta oss redan idag för en kostnadsfri offert!

Mätning av innehållet behövs för att utveckla relevant och effektiv webbanalys. Efter det skapas mål och handlingsfrågor från dina organisatoriska och besökare. SEO som står för Search Engine Optimization (sökmotoroptimering) behöver en analys av hemsida som grund för att identifiera mål och viktiga resultatindikatorer (KPI: er). Detta för att mäta framgångar eller misslyckanden för dessa mål och uppmaningar till besökare på hemsidan. Efter ett tag kan man på detta sättet styra in kunderna för mer försäljning och andra mer långsiktiga mål.

Vill ni veta mer om vad vi kan göra för dig och förbättra synligheten för ert företag? Kontakta oss redan idag för en kostnadsfri offert!

SEO kommer från engelskans Search Engine Optimization och översätts ibland till Sökmotoroptimering. Vilket handlar om att arbeta med sökmotorernas organiska resultat, till skillnad från annonser och sponsrade länkar.

SEO brukar delas in i tre delar och dessa är Analys, On Page och Länkstrategi.  Analys av hemsida handlar om att ta fram de mest lönsamma söktermerna om sådana finns och räkna på allt från möjlig
return of investment och konkurrens till hur relevanta besökarna från sökordet är. On Page handlar om alla de delar man förändrar på den egna hemsidan. Det är saker som sidans hierarki, navigering, sidornas rubriker och kvaliteten på texten.

Länkstrategi är det arbete som görs för att få länkar till sin sida, länkar är nämligen av avgörande karaktär för hur bra sökmotoroptimeringen lyckas.

Vill ni veta mer om vad vi kan göra för dig och förbättra synligheten för ert företag? Kontakta oss redan idag för en kostnadsfri offert!